20 augusti 2014

Tips till er som tänker jobba med valet 2014 i skolan

Målgrupp från 6 år

Vem bestämmer?
Antal avsnitt: 5 + ett förord till dig som pedagog
Tid: 9 min
Produktionsår: 2010
DVD och strömmande på SLI
Lärarhandledning

Familjen räv och valet
Antal avsnitt: 1
Tid: 9 min
Produktionsår: 2006
DVD och strömmande på SLI

Evas Superkoll - Demokrati
Antal avsnitt: 1
Tid: 13:40 min
Produktionsår: 2009
DVD och strömmande på SLI

Användbara webbplatser:
Från A till ÖnTecknad serie om riksdagen och demokratin för de yngsta skolbarnen

Målgrupp från 10 år

Dröm om demokrati
Avsnitt: 6
Tid: 14:40 min
Produktionsår: 2014
DVD och strömmande från SLI

Valrörelse, politik och styre - Så fungerar Sverige
Avsnitt: 1
Tid: 14 min
Produktionsår: 2006
DVD från SLI

Användbara webbplatser:
Eva och Adam och hotet från världsrymden
Eva och Adam och den stinkande sjöns gåta
Tecknade serier om vad demokrati är och hur beslut kan fattas.

Eva och Adam och skattenTecknad serie om våra pengar och om inkomster och utgifter i samhället.

Målgrupp från 13 år

Sveriges riksdagspartier: Samtal i valstugan
Antal avsnitt: 9
Tid: 8 x 10 min, 1 x 17 min
Produktionsår: 2014
DVD och strömmande på SLI
Lärarhandledning

Vem bestämmer vad? – på lätt svenska
Antal avsnitt: 4
Tid: 6 min
Produktionsår: 2014
Finns även på följande språk: Somaliska, arabiska, polska, albanska och pashto
DVD och stömmande på SLI

Användbara webbplatser:
Maktfaktorn - En webbplats om demokrati
Allaväljare - En lättläst sajt om valet
SVT Skola - kunskapsbaserade program samlade på ett ställe
Virtuellt riksdagsbesök

Målgrupp från 16 år

Röstmäklarna
Antal avsnitt: 3
Tid: 8 min
Produktionsår: 2014
DVD och strömmande från SLI

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar