8 maj 2013

Samhällsbyggnad med Minecraft - Ett ämnesövergripande projekt och tävling

Kan man bygga framtidens städer i Minecraft och samtidigt lära sig något i skolan? 

Det försökte Jenny Book på Sandeplanskolan i Vellinge ta reda genom att delta i tävlingen Future City med sin årskurs åtta.

Future City är en tävling genomförd av bland annat Energimyndigheten, Energi- och Miljötekniska föreningen, Sveriges Byggindustrier, Svenska Teknik&Designföretagen och Trafikverket där eleverna ska bygga och utforma en stad och gemensamt lösa kommunikation, energifrågor, miljöfrågor och dylikt.

Nytt för i år är att eleverna jobbade i Minecraft (känner du att du inte har full koll på vad Minecraft är så läs gärna Skolappars föredömliga recension och genomgång av spelet).


Att utnyttja spelvärldens dragningskraft i skolan, så kallad spelifiering, är en metod som alltfler lärare fått upp ögonen för. Man försöker utnyttja den potential som finns i att elever självmant lär sig mängder av något och som de är beredda att lägga ner en enorm mängd tid på att bemästra. Tänk om eleverna kunde lägga ner samma energi på lektionsinnehållet när de befinner sig i skolan!

Minecraft är tacksamt då det bygger på att skapa och konstruera. Belöningen ligger i att beskåda och visa andra sina verk då man byggt exempelvis höga torn eller ett fint hus. Här handlar det inte om de enklare belöningssystem som används i t.ex. World of Warcraft. Det går också utmärkt att samarbeta och kommunicera inne i spelet med andra spelare i när och fjärran.

Vi blev nyfikna på Jennys projekt och åkte till Vellinge för att ta ett samtal med henne om hennes upplevelser av Future City.

Jenny Book, AV-Media, CC-BY-SA
 Jenny berättar att projektet varit lyckat och gett mersmak.Hon uppskattade att det fanns ett färdigt koncept att utgå från. Eleverna fick licenser och en server att spela på. På grund av bristande IT-infrastruktur (sega datorer) så löste klassen byggandet genom att vissa elever satt hemma och jobbade. De kommunicerade samtidigt med resten av klassen som satt och planerade i klassrummet via Skype. Ett arbetssätt som fungerande mycket väl. Eleverna som var inloggade satt redo och hade redan kommit igång när de andra eleverna väl var samlade i klassrummet på morgonen.

Jenny är NO-lärare men har samarbetat med och lyft in kursmål från svenskan, matematiken och teknikämnet. Uppenbarligen fungerade arbetssättet bra då Sandeplanskolan var den enda kommunala skolan som gick till final där de visserligen inte vann, men knep förstaplatsen i ett par av deltävlingarna!

 - Det var väl investerad tid då eleverna verkligen har fått omsätta sin kunskap i "verkligheten". Som en bonus har de kommit väldigt när varandra socialt i klassen genom att alla samarbetat och kämpat mot samma mål, berättar Jenny.

Eleverna jobbade med projektet från september till april men har haft "vanliga" lektioner och genomgångar parallellt.

- Eleverna fick rätt så fria händer att själva utforma sin stad men jag ledde dem ibland åt rätt håll med små pekpinnar. Det gäller att ställa rätt frågor till eleverna, fortsätter Jenny.

Eleverna fick också besök av en arkitekt som föreläste om stadsplanering och vikten av välja rätt material och hur viktigt det är med estetiken. Även elevskyddsombudet kom på besök och diskuterade inomhusmiljö.

- Projektet satte elevernas kreativitet och problemlösningsförmåga på sin spets. Eleverna jobbade verkligen entreprenöriellt och det gillar jag. Stötte de på ett problem eller en fråga så googlade de, slog i böcker, frågade andra lärare eller ringde kommunen.

- Att tänka efter före kom naturligt: Hur högt är ett våningsplan? Hur stora rum bor man i? Eleverna ställde naturliga frågor som de sen själva fann svaret på. Framförallt hade eleverna roligt och har man roligt så lär man sig lättare.

Jenny avslutar med att säga att det blir svårt att toppa detta projekt, men tillägger att det är tur att det är sexualkunskap som är nästa moment inom NO...



2 kommentarer:

  1. Vad roligt att läsa. Future City är ju vad man gör det till och nyfikna elever kräver en engagerad lärare. Samtidigt tror jag att engagerade lärare krävs för att eleverna ska hitta lusten att lära.

    Jag blir nyfiken på att veta om Future City-projektet toppade även sexualkunskapen. *haha*

    SvaraRadera