1 mars 2013

Fritidspedagognätverket på Smygeskolan - en återkoppling

SMARTBoard och Lesson Activity Toolkit 2.0


Strong&Smart, AV-Media, CC-BY-SA-NC
I onsdags var vi inbjudna till Smygeskolan för att visa olika exempel på hur IKT kan införlivas i den fritidspedagogiska verksamheten. Ett av fritidspedagognätverken i Trelleborgs kommun hade samlats för nätverkande och erfarenhetsutbyten. Fokus på vår lilla föreläsning skulle ligga på SMARTBoard och iPad.







De interaktiva skrivtavlorna, SMARTBoard, finns i många klassrum här i kommunen, men alltför ofta används de bara som projektordukar att visa film på. Det är lätt att glömma bort vilket fantastiskt redskap en interaktiv skrivtavla kan vara i ett klassrum och framför allt hur mycket kul man tämligen enkelt kan göra tillsammans på den.

Eftersom vi redan har skrivit en hel del om SMARTBoard och det tillhörande programmet Notebook hänvisar vi till ett tidigare blogginlägg som du kommer till genom att klicka på denna text.

Vill du gå direkt till Lesson Activity Toolkit 2.0 innhållet kan du klicka här.

QR-koder

När det sedan var dags att visa appar till surfplattan iPad siktade vi in oss på QR-koder. Eftersom detta inte är ett begrepp vi använder i vår vardagliga vokabulär kan en inledande förklaring vara på sin plats.
Så här ser en QR-kod ut:
Med en smartphone kan man scanna QR-koden och det finns en uppsjö av gratis QR-läsare. Sök på "QR" i AppStore eller Google Play (för Android), så kommer du få ett antal olika läsare att välja mellan. Testa gärna att scanna QR-koden på bilden - den innehåller ett meddelande...

När man scannar en QR-kod med en QR-läsare på sin surfplatta eller smartphone, skickas man automatiskt vidare till den information som QR-koden laddats med. En QR-kod kan innehålla:

  • En webbsida
  • En plats på en karta
  • Ett textmeddelande
  • En direktlänk till AppStore
  • + en massa annat
En begränsning är att det inte går att lägga in en bild direkt till en QR-kod. Vill man hänvisa till en bild med en QR-kod, så måste man kunna nå bilden med en internetadress, vilket är enkelt att fixa. Under föreläsningen på Smygeskolan använde vi oss av appen Qrafter Pro för att skapa QR-koder. På Ystad kommuns Skolappar kan du läsa mer om hur man kan jobba med appen Qrafter Pro.

Fritidspedagognätverket hade en hel del kreativa och bra förslag till användningsområden för QR-koder på fritids, som vi nu tänkte redogöra för:

QR-aktivitet I: Roligare orientering

Börja med en QR-kod inomhus, som leder eleverna vidare ut på skolgården. För de mindre barnen kan man köra inomhus eller inom ett avgränsat område. QR-koderna ger hela tiden ledtrådar som leder fram till nästa QR-kod och slutligen till målet. Informationen som eleverna får kan även innehålla uppdrag, som måste slutföras för att hitta nästa kod. Avslutas med målgång under högtidliga former.

QR-aktivitet II: Ambulerande recept/Receptrundan

Eleverna samlas på en plats en bit från köket och får via QR-koder information om olika delar av ett recept. Allt innehåll till den färdiga rätten ges via QR-koder liksom bruksanvisningar och inhämtandet av ansvarig pedagog.

QR-aktivitet III: Filmvisningsinstruktioner

I QR-koderna finns alla instruktioner till hur eleverna får igång en film samt var de hittar det som behövs.

QR-aktivitet IV: Föräldrainformation

Istället för pappret som sitter på väggen med föräldrainformation (som snabbt glöms bort) finns det en QR-kod som fföräldrarna kan scanna. Fördelarna är att informationen följer med i föräldrarnas telefon/surfplatta och inte behöver memoreras eller fotograferas. En annan fördel är att föräldrarna hänförs över hur långt fritidsverksamheten kommit i sitt IKT-arbete... :)

QR-aktivitet V: Ordjakt

Eleverna får leta efter ett visst ord och till sin hjälp får de information via QR-koder som spridits ut pån strategiska platser.

QR-aktivitet VI: Tipsrunda med uppdrag

En tipsrunda där frågor och uppdrag ges via QR-koder. Eftersom deltagarna har med sig en smartphone eller surfplatta kan dessa användas till att dokumentera svar på frågor och foto/film som bevis för att uppdragen är slutförda.

En i alla avseenden imponerande lista över förslag från fritidspedagognätverket, inte sant?!

Animation och stop-motion

Vi hade en liten workshop, där en del av nätverket fick animera med hjälp av iPad. Animenring tar lite tid men alla grupper fick ihop i alla fall minst en liten animation. Vi klippte ihop de animerade filmerna och resultatet kan ni se nedan.


Nu använde vi ett program som heter I Can Animate, men det finns ett gratisprogram som heter iMotion HD. Även denna app har Skolappar recenserat och förklarat hur den fungerar.

En stop-motionfilm blir per definition en stumfilm. Vill man lägga till musik, ljudeffekter, berättarröst, text, övergångar mellan klipp och allt annat som en film brukar innehålla behöver man använda ett filmredigeringsprogram. De två mest spridda är iMovie och Pinnacle Studio. Vi brukar använda Pinnacle Studio, eftersom det har en väsentligt bättre textningsfunktion än iMovie. Vill du testa iMovie finns en bra genomgång på Skolappar. Nedan ser du en översiktsbild för funktionerna i Pinnacle Studio. Vill ha vår guide till Pinnacle för iPad klickar du här (pdf som öppnas i ett nytt fönster).



Det känns som vi hela tiden hänvisar till Skolappar.nu och det tänkte vi även göra när det kommer till Garageband, som Ola höll en genomgång i. Här finns en recension genomgång av Garageband med tips på hur den kan användas i undervisningen. Vill man ha lite mer ingående genomgångar rekommenderas följande länkar:


Avslutningsvis får vi väl visa den så kallade "time-lapse", som vi gjorde med animeringsgruppen. Vad är en time-lapse kanske du undrar... Tja, vi låter filmen nedan förklara sig själv :)



Tack för en trevlig förmiddag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar